Storytelling in je foto, hoe doe je dat?

header

FOKA Ambassadeur Sjors van Os van ziet mensen als verhalen-vertellers. Vanaf grottekeningen tot de huidige technologie: mensen willen zich uiten. Zo ook met fotografie. Maar hoe leg je een verhaal vast in je foto? Sjors heeft je tips!

Iedereen kent het gezegde: ‘een foto zegt meer dan 1000 woorden’ wel. Het is niet lastig om een foto te nemen, maar wel om een verhaal met je foto te vertellen. De uitspraak ‘Piet hing met nog maar 3 vingers aan de rand van het gebouw’ doet bij vele mensen gelijk paniek of hoogtevrees opwekken. Ook de bekende six word story van Ernest Hemmingway: ‘For sale: Baby shoes. Never worn’ laat bij vele mensen de ogen vollopen. 

Het menselijk brein is gemaakt om verhalen te genereren en te vertellen. Wat daar heel erg bij helpt is een visual. Dit kan een foto, tekening, filmpje of zelfs een muurschildering zijn. (zo deden ze het 27.000 jaar geleden ook!) Als je een goed verhaal vertelt dan gaat het brein emoties bij het verhaal opwekken. Naar mijn mening zijn de fotografen van National Geographic heer en meester in verhalen vertellen met foto’s. Veel mensen kopen dan ook deze magazines om de foto’s en niet per sé de artikelen. Onderstaande foto is een goed voorbeeld van hoe een foto een verhaal kan vertellen. Je ziet mensen zachtjes de neushoorn aanraken, ze bedoelen het dus goed. Ook zie je de mix van traditionele armbanden en moderne horloges.  In mijn ogen is dit een teken dat de stammen van Samburu samenwerken met moderne instanties. Je ziet dat het dier rustig op het gras ligt wat een teken kan zijn dat alles goed komt. Zo zijn er op deze manier nog een heel aantal dingen te herleiden die de foto een verhaal laat vertellen.

samburu-krijgers-rondom-zwarte-neushoorn-foto-van-

Samburu krijgers uit het noorden van Kenia maken contact met een zwarte neushoorn in het Lewa Wildlife Conservancy. Een jaar eerder werden de neushoorns nog gejaagd op dit land. Foto door Ami Vitale

Hoe doe je dit zelf in de praktijk?

Om zelf verhalen te maken door middel van je foto’s is het goed om te weten wat het inhoudt om een goed verhaal te vertellen. Ik zal hier een aantal simpele voorbeelden geven: 

Contrast: wil je meer drama in je foto, gebruik dan veel contrast. Mocht je romantische foto’s willen maken gebruik dan wat minder contrast.
Thema: laat je thema sterk naar voren komen, zodat mensen niet hoeven te gissen over je thema. Ga je voor fantasie, gebruik dan bijvoorbeeld lekker veel klein en objecten/locaties die zich er goed voor lenen.
Licht: als je een zacht of lief verhaal wil vertellen gebruik dan niet te hard licht, dit zorgt ook voor minder contrast. Wil je iemand sterk op de foto willen neerzetten (bijvoorbeeld een sportman/vrouw) gebruik dan juist hard licht en laat de spieren naar voren komen.
Compositie: Wat wil je met je foto vertellen? De foto hieronder vertelt ons bijvoorbeeld dat de hoofdpersoon de groep leidt, omdat deze rechts van het frame is geplaatst. Had ik deze persoon links in het frame geplaatst dan had ik het idee gewekt dat er nog meer mensen voor hem uit rijden (wat werkelijk het geval was).
Empathie: Probeer de kijker ervan te overtuigen om zich te verplaatsen in de hoofdpersoon of  het object. Een goed voorbeeld van zijn de reclames van organisaties als het WNF om geld in te zamelen. Daarin wordt vaak gebruik gemaakt van ‘zielige’ dieren. Dit raakt vrijwel iedereen, waardoor we sneller geneigd zijn om te doneren!)
2+2=4: Geef het publiek niet direct de eindconclusie, maar geef ze de ingrediënten om tot de eindconclusie te komen. Dit moet natuurlijk niet zo lastig zijn als een Sudoku!
Houd het simpel: Denk aan het verhaal met 6 woorden, dit is duidelijk voor iedereen. Wil je beginnen met verhalen vertellen door middel van foto’s, houdt het dan simpel en duidelijk!
Photoshop?: Naar mijn mening mag er veel gephotoshopt worden, mits je het realistisch houdt! Een model heeft in het echt ook niet zo’n smal figuur. Photoshop moet een meerwaarde geven aan je foto.

Knipsel

Meer lezen van Sjors? Bekijk hier zijn blog #BackToBasic – 11 fouten van fotografie-beginners en hoe je ze voorkomt

Foka ambassadeur Sjors van Os heeft een brede interesse in fotografie. Ook heeft hij sinds kort een eigen bedrijf omtrent product ontwerpen en fotografie.