Starten met studiofotografie, duur of niet?

header

FOKA Ambassadeur Nynke van Holten van Cat’chy Images wist in korte tijd succes op te bouwen met haar sprekende dierenfotografie. Kenmerkend is haar oog voor detail. “Als portretfotograaf voor dieren zijn de letterlijk en figuurlijk haarscherpe details tekenend voor mijn werk” aldus Nynke. Imponerend, zeker wanneer je een blik werpt op haar relatief beperkte apparatuur. Wat heb je volgens haar nodig voor studio-apparatuur als beginnend fotograaf en wat kan je missen?

Toen ik twee jaar geleden een eerste foto maakte met studiolampen wist ik dat studiofotografie mijn ‘ding’ zou zijn. Als portretfotograaf voor dieren zijn letterlijk en figuurlijk haarscherpe details tekenend voor mijn werk. Het enorme verschil in detail, maar ook de sfeer die je ongeacht de natuurlijke omgeving met externe belichting kunt creëren, trokken mij direct over de streep. Ik wist meteen dat ik wilde boetseren met licht. Maar hoe start je dan? 

Terugblikkend blijkt de keuze voor apparatuur waar ik mee zou beginnen de lastigste keus. Wie zich gaat verdiepen in wat er bestaat op het gebied van zowel achtergronden als studiolampen, zal snel opmerken dat het aanbod enorm is! Ik had geen idee wat de verschillen waren en nog minder wat ik nodig zou hebben. Doorslaggevend voor mijn keuze was uiteindelijk mijn budget. Ik ben gegaan voor een low budget set, vergelijkbaar met deze, waar ik twee jaar later nog mee werk. Een goede keus dus! Een upgrade naar deze set staat zeer zeker op de planning, juist omdat ik gaandeweg tegen de beperkingen ben opgelopen die deze set heeft voor mijn soort werk. Nu weet ik precies welke eisen ik stel aan mijn nieuwe aankopen, gebaseerd op mijn werk. Zo is snel opbouwen en een lichtgewicht set veel belangrijker dan een hoog vermogen en koeling. 

foto1

Investeer in een goede startset licht 

In blogs over studiofotografie kom je vaak de tip tegen om met bouwlampen te beginnen. Persoonlijk denk ik dat de paar euro die je daarmee ten opzichte van een leuk startsetje uitspaart, niet opweegt tegen het gepruts met zelfgemaakt statieven en lichtvormers. Ook kent je camera geen voorinstelling voor een bouwlamp wat betreft de kleurtemperatuur. Uiteraard kun je dat probleem met een grijskaart verhelpen, maar wat mij betreft is het een ingewikkelde weg. Kies liever voor een goede startset. 

Voor je gaat kijken naar deze set is het wel belangrijk te beslissen of je voor flits of continue licht wilt gaan. Die keuze is voornamelijk gebaseerd op wat voor fotografie je doet. Het grote voordeel van continue licht is dat je direct ziet wat het licht op je onderwerp doet, voordeel van flitslicht is dat je beweging kunt bevriezen. Bij newborn fotografie zal bijvoorbeeld continue licht voor de hand liggen omdat je de baby zo min mogelijk wil storen, in mijn werk met (huis)dieren kies ik vanwege de beweging heel bewust voor flits. Wil je om wat voor reden ook toch voor de bouwlamp gaan? Neem dan in elk geval een lamp met LED. De warmte die een traditionele bouwlamp uitstraalt is niet prettig voor zowel jou als je model.

Binnen het enorme aanbod van lampen voor in de studio klinkt de uitspraak ‘licht is licht’ wellicht wat basaal. Toch is het een prima principe om vanuit te gaan als je net begint. Uiteraard zit er tussen een setjes van 300 en 3000 euro wel verschil. Die verschillen zitten dan bijvoorbeeld in het wattage en het materiaal, continuïteit en betrouwbaarheid van de lamp, het kunnen instellen vanaf de transmitter op je camera en flitsen met TTL. De vraag is of dat in het begin belangrijk voor je is en of je bepaalde features überhaupt wel nodig hebt. Ik vergelijk het maar met een dikke BMW en een fiets. De meerwaarde van de BMW zal overduidelijk zijn, maar voor het halen van boodschappen bij de winkel om de hoek ben je hoogstwaarschijnlijk beter af met de fiets. Heb je het budget voor die BMW dan zeg ik natuurlijk DOEN! Maar studiofotografie hoeft zeker niet heel duur te zijn. 

Kies creatief je achtergrond

Bij studiofotografie wordt gekozen voor een gemanipuleerde achtergrond. Zelf gebruik ik het liefst effen achtergronden omdat daarmee de aandacht naar het onderwerp gaat en daar ook blijft. Omdat de achtergrond vlak is in plaats van 3 dimensionaal is het ook makkelijker om hem wel of juist niet mee te belichten. Als je precies weet wat je wil, kun je kiezen voor een systeem met bijvoorbeeld papier. Maar om mee te beginnen werken fleece dekentjes en wat lijmklemmen op een deur ook echt prima. Een verdere tussenstap kan ook een opvouwbare achtergrond zijn. Ook hier hoef je dus niet gelijk voor in je muren te gaan boren. Zelf werk ik ondertussen met vinyl. Makkelijk schoon te maken en redelijk bestand tegen nagels en tanden van mijn dier modellen.

Nynke van Holten

Creëer een lichtsituatie in je eigen huiskamer 

Omdat je bij studiofotografie zelf de intensiteit van het licht kan bepalen heb je vrij spel om je belichtingsdriehoek van ISO, sluitertijd en diafragma te bepalen. Met je diagfragma bepaal je net als bij fotografie buiten de studio de gewenste scherptediepte van het beeld en met de ISO intstelling de lichtgevoeligheid. Natuurlijk stem je ook in de studio je sluitertijd af op de bewegelijkheid van je onderwerp, maar je gebruikt het ook om de invloed van het omgevingslicht uit te sluiten.

De meeste camera’s hebben een maximale flitssynchronisatie tijd van ongeveer 1/200 (kijk in de handleiding van je camera voor die van jouw camera). Om zeker te zijn van een volledig belichte foto is 1/160 prima. Wanneer je zonder flitsers op 1/160 een foto maakt van een witte muur in je huiskamer zul je (zolang er geen felle zon op staat), zien dat je camera het omgevingslicht niet tot nauwelijks registreert. Dus vergeet speciale kamers of verduisterende gordijnen, je huiskamer in normaal daglicht is goed genoeg. Om af te sluiten met een handige tip: voor wie de term flitssynchronisatie vraagtekens oproept: zie de sluiter als een raam met gordijnen. Op het moment dat je een foto maakt gaat het gordijn open zodat er gedurende de door jouw bepaalde sluitertijd flitslicht valt op je sensor. Daarna gaat het gordijn weer dicht. De maximale flitssynchronisatie tijd is de maximale tijd dat je camera de gordijnen volledig open heeft. Een te hoge sluitertijd ten opzichte van de flitssynchronisatietijd zul je herkennen aan een een zwarte rand op je foto. Dit los je op door je sluitertijd te verlagen.

Concluderend: studiofotografie, duur of niet? Met een klein budget en een heleboel creativiteit kun je een goede start maken! Meer foto’s zien van Nynke? Bekijk ze op haar website! 

Voor iedereen die op zoek is naar apparatuur voor studiofotografie is FOKA de juiste plek. 

foto2

 

Nynke van Holten heeft in korte tijd bekendheid opgebouwd als portretfotografe voor dieren. Zij zet elk dier als een ster op de foto!