Concertfotografie tips – deel 1

header

Drie weken lang geeft Foka Ambassadeur Paul Barendregt tips uit de praktijk over concertfotografie; zijn specialiteit én favoriete genre. Welke spullen moet je meenemen, hoe vind je de beste instellingen en waar kun je mee experimenten? Het woord is aan Paul.

Concertfotografie kan behoorlijk uitdagend zijn. Je hebt geen controle over het licht dat op het podium valt en ook niet over de positie van je onderwerp. Een artiest kan soms heel bewegelijk zijn en van lichte naar donkere delen van het podium rennen. Dat betekent dat je continue bezig bent met aanpassingen te maken aan je instellingen. Want dat kun je wel zelf beïnvloeden, net als de positie waar je zelf staat. Al is zelfs dat niet altijd mogelijk. Soms krijg je een plek toegewezen waar vandaan je je beelden moet maken tijdens de eerste 3 nummers. Met het licht en de werkplek moet je het vaak doen, maar er zijn nog veel zaken waar je wél invloed op hebt. Met deze 15 tips, verdeeld over 3 weken, kom je geheid thuis met sprankelende en scherpe foto’s!

Tip 1: Handmatige instellingen maken jou de baas
Vaak krijg ik de vraag welke instellingen heb je nodig hebt. Als het zo eenvoudig was dan zou de lol er zo af zijn. Dit wisselt natuurlijk in elke situatie. In kleine zaaltjes is de uitdaging veel groter dan in grote zalen. De grootte van de zaal bepaalt hoeveel licht er op het podium staat en hoe verder weg bezoekers zitten, hoe meer licht er nodig is. En tijdens het concert kan het licht ook nog continue wisselen. Daarom lijkt het het meest logisch om een stand te kiezen waarbij de camera kiest wat het diafragma of de sluitertijd is. Dit kan natuurlijk, persoonlijk kies ik er liever voor om handmatig zelf mijn ISO, diafragma en sluitertijd te bepalen. Ik begin met een inschatting die ik daarna continue in de gaten hou en aanpas bij elke verandering. 

Tekst gaat verder onder de afbeelding.
concertfotografie,concert,muziek,fotograaf,jazzfotografie,rockfotografie,tips,cursus,workshop,camera,spiegelreflex,podiumfotografie,podium,popmuziek,popfotografie,live,

Tip 2: Autofocus, single focus of continue focus? Jouw keuze!
Daar waar ik mijn instellingen zelf onder controle wil houden ben ik niet zo’n masochist die ook handmatig wil scherpstellen. Sterker nog, dat zou me niet eens lukken. De autofocus is zoveel beter dan ik, daar waag ik me niet eens aan. Maar ik bepaal wel zelf welk focuspunt ik gebruik, dat laat ik zeker niet aan de camera over. Dan heb je de keuze tussen single focus of continue (AF-S vs AF-C of AI-SERVO of AI-FOCUS). Als je dit niets zegt, dan moet je dit zeker even googelen en in je handleiding nalezen. Als je een singer-songwriter fotografeert die lekker op zijn barkruk zit, dan kun je prima met Single focus (One shot) werken. Zodra de artiest beweeglijker is, dan kom je daar niet mee weg. Zeker als je springende, rondrennende artiesten wil vastleggen is een continue autofocus ideaal.

Tip 3: Goede voorbereiding is ook hier het halve werk
Net als met alles, is een goede voorbereiding het halve werk. Tegenwoordig is het een stuk makkelijker om je voor te bereiden op een concert. Veel acts zijn gedurende de tour grotendeels hetzelfde. Daar kun je dus je voordeel mee doen. Op YouTube kun je goed zien wat de artiest doet, hoe hij zijn/haar instrument vasthoudt en welke effecten er worden gebruikt. Op basis daarvan kun je bijvoorbeeld een mooie plek in de zaal uitkiezen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.
concertfotografie,concert,muziek,fotograaf,jazzfotografie,rockfotografie,tips,cursus,workshop,camera,spiegelreflex,podiumfotografie,podium,popmuziek,popfotografie,live,

Tip 4: Bescherm je gehoor, voor nu en later
Deze tip is op lange termijn ook de belangrijkste. Als concertfotograaf sta je soms met je hoofd tegen de speakers aan. Omdat het geluid uit deze speakers ook achterin gehoord moet worden. staat dit vaak heel hard. Als je je oren niet beschermt loop je gegarandeerd schade op. Als je jong bent denk je wellicht dat dat niet zo erg is, maar iedereen die ik ken die er last van heeft, heeft enorme spijt dat ze zich vroeger niet beter beschermd hebben. Zonder oordoppen ga je niet lang genieten van muziek.

Tip 5: Onthoud: het draait niet om jou
Als concertfotograaf heb je je aan een etiquette en ongeschreven regels te houden. Zo is de security altijd de baas. Wil je ergens staan maar mag dit niet van de beveiliging? Dan heeft hij altijd gelijk.  Wees niet eigenwijs, het kan je je wenkbrauwen kosten bij een onverwachte vuurshow. Let daarnaast op de andere bezoekers. De bezoekers zijn tenslotte degene die het concert mogelijk hebben gemaakt door voor hun kaartje te betalen. Respecteer dit en vertel ze bijvoorbeeld al op voorhand dat je na 3 nummers weg bent. Dan zullen ze minder klagen over je aanwezigheid voor hun neus. Ook heb je collega fotografen om je heen die allemaal een mooi shot willen maken. Geef elkaar de ruimte en gun een ander ook iets moois.

Reageren op deze blog? Laat je horen op Facebook.
Binnenkort zal deel 2 in deze serie geplaatst worden met 5 nieuwe tips voor concertfotografie. Wil je tot die tijd meer werk van Paul zien? Bekijk dan hier zijn website.

Foka ambassadeur Paul Barendregt is gespecialiseerd in o.a. popfotografie en legde eerder Prince, Muse en Billy Idol op de gevoelige plaat.